√лавна¤   ѕубликации    ƒостижени¤    ƒоска объ¤влений  √остева¤ 

ќбразование и виртуальность. ¬ыпуск 7 Ц 2003 года. ѕод общ.ред.¬.ј.√ребенюка и ¬.¬.—еменца. Ц ’арьков Ц ялта: ”јƒќ, ’Ќ”–Ё, 2003. Ц —.251-254.  

ќрган≥зац≥¤ самост≥йноњ д≥¤льност≥ ¤к фактор ефективност≥ навчанн¤ в дистанц≥йних курсах

 равець ¬.ќ.,  ухаренко ¬.ћ., “вердохлЇбова Ќ.™., –ибалко ќ.¬.

Ќац≥ональний техн≥чний ун≥верситет У’арк≥вський пол≥техн≥чний ≥нститутФ,

’арк≥в, ”крањна, E-mail: kvn@kpi.kharkov.ua  natatv@kpi.kharkov.ua  alena@kpi.kharkov.ua 

“ел.: +38 0572 400-613  

Abstract

Questions of  independent activity organization in Distance Education, its specificity, diversity and forms are described in the article.

 ƒосл≥дженн¤ зах≥дних викладач≥в показують, що взагал≥ 43% навчального часу студент, що навчаЇтьс¤ дистанц≥йно, витрачаЇ на самост≥йну роботу, 28% - на читанн¤ навчальних матер≥ал≥в, 5% - робота з в≥деоматер≥алами, а ≥нший час використовуЇтьс¤ в≥льно за його потребами [1].

÷е ще раз п≥дкреслюЇ, що головне м≥сце в дистанц≥йному навчанн≥ займаЇ самост≥йна робота та робота з ≥нформац≥Їю. ¬≥д цих складових залежить ефективн≥сть всього процесу навчанн¤. —амост≥йна робота Ц це активний процес, де йде пост≥йне асим≥люванн¤ нових знань студента з його попередн≥м досв≥дом. “е, що ми знаЇмо б≥льш глибоко та застосовуЇмо у своњй науков≥й та практичн≥й д≥¤льност≥ Ц це, ¤к правило, Ї результат самост≥йноњ роботи. ќтже, ¤к≥сна, рац≥ональна орган≥зац≥¤ самост≥йноњ роботи - це одна з найб≥льш важливих складових дистанц≥йного навчанн¤.  

—амост≥йна робота, ¤к ≥ будь-¤ка ≥нша форма навчально-п≥знавальноњ активност≥ студент≥в, - це, передус≥м, д≥¤льн≥сть особистост≥ по присвоЇнню ≥нформац≥њ. ≤ особист≥сть, ≥ д≥¤льн≥сть - категор≥њ психолог≥чн≥, отже, правила ≥ закони орган≥зац≥њ самост≥йноњ роботи передус≥м психолог≥чн≥ ≥ педагог≥чн≥. ѕитанн¤, пов'¤зан≥ з ц≥леспр¤мованою орган≥зац≥Їю навчальноњ ≥нформац≥њ ¤к сфери д≥¤льност≥, набувають особливоњ гостроти ≥ стають ще найб≥льш актуальн≥шими в дистанц≥йному навчанн≥.  

“акож важливо при дистанц≥йному навчанн≥, коли орган≥зац≥¤ самост≥йноњ роботи ≥ управл≥нн¤ нею в≥дбуваютьс¤ опосередковано через ≥нформац≥ю, адже в цьому випадку студенти не т≥льки самост≥йно виконують практичн≥ завданн¤, але й в≥дпрацьовують весь необх≥дний теоретичний матер≥ал. “реба визначити основн≥ психолого-педагог≥чн≥ проблеми, повТ¤зан≥ з п≥дготовкою особистост≥ до самост≥йноњ роботи у процес≥ дистанц≥йного навчанн¤ ≥ надати де¤к≥ рекомендац≥њ з попередженн¤ психолог≥чних барТЇр≥в та своЇчасноњ ≥нтерпретац≥њ та адаптац≥њ складноњ ≥нформац≥њ.  

јдже, навчальна ≥нформац≥¤ в дистанц≥йному навчанн≥ повинна спонукати виникненню у студента внутр≥шнього д≥алогу. ÷е можна робити за допомогою особливим чином розроблених питань, ¤к≥ повинн≥  враховувати життЇвий досв≥д студента. як насл≥док такоњ орган≥зац≥њ ≥нформац≥њ самост≥йна робота студента п≥дсилюЇ основн≥ структурн≥ компоненти: мету (мотив), засоби дос¤гненн¤ ≥ оц≥нку результат≥в д≥¤льност≥.  

Ќавчанн¤ в дистанц≥йному курс≥ передбачаЇ б≥льш високу активн≥сть, самомотивац≥ю та самоконтроль, що значно в≥др≥зн¤Ї його в≥д очного навчанн¤, де таке п≥дсиленн¤ мотивац≥њ не спостер≥гаЇтьс¤. ѕроблема зовн≥шньоњ ≥ внутр≥шньоњ мотивац≥њ незадов≥льно вир≥шуЇтьс¤ вже в традиц≥йному навчанн≥, а дл¤ дистанц≥йного вимагаЇ нових п≥дход≥в. ѕри цьому мотивац≥¤ в дистанц≥йному навчанн≥ може бути дек≥лькох вид≥в: п≥знавальна, соц≥альна, економ≥чна, мовна, д≥лова, комун≥кативна, особист≥сна [3].  

ѕитанн¤ про мотиви д≥¤льност≥ - головна, докор≥нна складова њњ орган≥зац≥њ. —аме в≥д них залежить зм≥ст мети та виб≥р засоб≥в, що застосовуютьс¤, ≥ ¤к результат, загальна ефективн≥сть самост≥йноњ д≥¤льност≥. Ќа мал.1 розкрит де¤к≥ умови забеспеченн¤ мотивац≥њ в навчальному процес≥.

 

 

ћал.1.  ‘ормуванн¤ особист≥сних вм≥нь дл¤ забезпеченн¤ мотивац≥њ.

ƒл¤ дистанц≥йного навчанн¤ не характерна слабомотивована д≥¤льн≥сть, бо основними мотивами Ї профес≥йний та п≥знавальний, а це вже дуже сильн≥ важлив≥ спонуканн¤ д≥¤льност≥ студента.  р≥м того, обовТ¤зково маЇ бути присутн≥м мотив розвитку ≥ вдосконаленн¤, що в значн≥й м≥р≥ залежить в≥д п≥дготовки ≥нформац≥њ ≥ р≥зноман≥тност≥ зм≥сту д≥¤льност≥. ‘орми орган≥зац≥њ та засоби поданн¤ навчальноњ ≥нформац≥њ спри¤ють придбанню навичок вар≥ативноњ д≥¤льност≥, що може актив≥зувати слабк≥ мотиви ≥ завд¤ки цьому формувати комплексний пол≥мотив, впливати позитивно на динам≥ку самост≥йноњ роботи в ц≥лому.  

ѕринцип Ђдинам≥чноњ пол≥мотивац≥њї,  в≥домий в традиц≥йних формах навчанн¤, пол¤гаЇ у поступовому вт¤гненн≥ студент≥в до конкретноњ навчально-п≥знавальноњ д≥¤льност≥ з використанн¤м одного з дек≥лькох можливих мотив≥в. ѕри цьому треба враховувати те, що практично у будь-¤кого студента можна актив≥зувати певний мотив. ¬ дистанц≥йному навчанн≥ цей принцип заздалег≥дь повинен бути забезпечений спец≥ально п≥дготовленим навчальним зм≥стом, саме формою поданн¤ його в поЇднанн≥ з орган≥зац≥Їю д≥алогу.  

—л≥д зазначити, що п≥дготовка ≥нформац≥њ з урахуванн¤м життЇвого досв≥ду студента практично не можлива. ÷е можна зробити завд¤ки орган≥зац≥њ сп≥лкуванн¤ в процес≥ навчанн¤ в дистанц≥йному курс≥; маючи на уваз≥ так≥ можлив≥ види:

1. —п≥лкуванн¤ з викладачем (тьютором). ” цьому випадку роль викладача дуже важлива. ¬≥н повинен допомогти студенту в≥дчути своњ сили та можливост≥, зрозум≥ти ц≥л≥ та завданн¤ навчанн¤. ÷е зробить навчанн¤ б≥льш мотивованим. ¬икладач, коли в≥н працюЇ з≥ студентами, може значно посилити мотивац≥ю за допомогою зворотного зв`¤зку та допомогти закр≥пити навички студент≥в.

Ќавчанн¤ базуЇтьс¤ на принципах сп≥вроб≥тництва ≥ ненавТ¤зливого кер≥вництва. “ьютор виконуЇ наступн≥ обовТ¤зки:

  • надаЇ загальн≥ в≥домост≥ про технолог≥ю навчанн¤;

  • п≥дключаЇ студент≥в до списку розсилки;

  • забезпечуЇ дл¤ учасник≥в груп обмежений доступ до закритоњ частини осв≥тнього серверу;

  • орган≥зуЇ дистанц≥йн≥ сем≥нари;

  • орган≥зуЇ та керуЇ теледискус≥¤ми, форумом, чатами;

  • орган≥зуЇ телекомун≥кац≥йн≥ проекти;

  • контролюЇ та оц≥нюЇ виконан≥ роботи студент≥в.

 2. —п≥лкуванн¤ з колегами. ƒосл≥дженн¤ показують, що в≥дсоток студент≥в, ¤к≥ можуть вчитис¤ самост≥йно, без сп≥лкуванн¤ з ≥ншими, дуже малий. «начна к≥льк≥сть студент≥в повинна мати можлив≥сть обм≥нюватись ≥нформац≥Їю з≥ своњми колегами. ¬иконанн¤ групових завдань, участь у д≥лових ≥грах значно зб≥льшують мотивац≥ю навчанн¤. јле дл¤ такоњ роботи необх≥дний  ≥ндив≥дуально-диференц≥йований п≥дх≥д дл¤ врахуванн¤ ступен¤ розум≥нн¤, д≥йсно самост≥йноњ роботи ≥ завчасного усуненн¤ психолог≥чних барТЇр≥в. ÷е вимагаЇ пост≥йного ≥ндив≥дуального опитуванн¤ та тестуванн¤, а також орган≥зац≥њ бес≥д дл¤ анал≥зу усп≥х≥в кожного навчаЇмого та оц≥нки ступен¤ розум≥нн¤ навчальноњ ≥нформац≥њ та в≥дтворенн¤ њњ.

 3. ƒискус≥йний форум. ÷¤ форма взаЇмод≥њ, ¤ка керуЇтьс¤ викладачем, побудована на р≥зноман≥тт≥ точок зору студент≥в ≥ дозвол¤Ї висловити кожному свою думку щодо конкретноњ проблеми. ѕл≥дн≥сть д≥алогу студент≥в значно залежить в≥д вм≥нь викладача керувати ходом дискус≥њ. ѕри нагод≥ викладач стаЇ учасником д≥алогу, щоб надавати зразки мовноњ культури ≥ доц≥льно використовувати чати дл¤ формуванн¤ особистост≥ студент≥в.

4. Ќавчанн¤ у сп≥впрац≥. ѕри орган≥зац≥њ самост≥йноњ д≥¤льност≥ треба використовувати нов≥ ≥нформац≥йн≥ технолог≥њ, ¤к≥ стимулюють розкритт¤ внутр≥шн≥х резерв≥в кожного студента, а також формують соц≥альн≥ ¤кост≥ особистост≥ (вм≥нн¤ працювати в колектив≥, виконувати р≥зноман≥тн≥ соц≥альн≥ рол≥, допомагати один одному у вир≥шенн≥ п≥знавальних завдань). ” першу чергу мова йде про метод проект≥в, навчанн¤ у сп≥впрац≥ [2].

5. «в≥туванн¤ та домашн≥ завданн¤. —тудент повинен  вм≥ти викласти те, що в≥н вивчав, досл≥дити ≥снуючу власну систему знань, вм≥нь та навичок, ¤ка буде зм≥нюватись на кожному етап≥ навчанн¤. —туденту корисно на прот¤з≥ процесу вивченн¤ матер≥алу надавати викладачу зв≥т про виконану роботу, а також  робити самоконтроль п≥д його керуванн¤м дл¤ самоствердженн¤.

 —л≥д враховувати, що в процес≥ самост≥йноњ роботи у студент≥в можуть виникати психолог≥чн≥ проблеми [3]:

  • психолог≥чний розлад;

  • почутт¤ ≥зольованост≥;

  • почутт¤ тривоги,

  • почутт¤ неспокою;

  • почутт¤ заплутаност≥;

  • фрустрац≥¤;

  • пан≥ка.

  јнал≥з самост≥йноњ д≥¤льност≥ студент≥в в дистанц≥йних курсах показуЇ, що почутт¤ ≥зольованост≥ не Ї головним, значно руйн≥вн≥шими дл¤ навчального процесу Ї почутт¤ тревоги, заплутаност≥ та пан≥ки. “ому сл≥д прид≥л¤ти велику увагу загальн≥й структур≥ курсу, п≥дготовц≥ ≥нформац≥њ та фаховому р≥вню викладача.

≈фективн≥сть самост≥йноњ роботи в дистанц≥йному навчанн≥ залежить, ¤к можна бачити, не т≥льки в≥д студент≥в, але й в≥д тих викладач≥в (тьютор≥в), ¤к≥ ведуть роботу з≥ студентами в ≤нтернет. ÷е повинн≥ бути викладач≥ з ун≥версальною п≥дготовкою, ¤к≥ волод≥ють сучасними педагог≥чними та ≥нформац≥йними технолог≥¤ми, психолог≥чно готов≥ до роботи з учн¤ми у новому навчально-п≥знавальному середовищ≥, здатн≥ до моб≥льного сп≥лкуванн¤.

—л≥д пам`¤тати, що самост≥йна робота в дистанц≥йному навчанн≥, ¤к ≥ будь-¤ка ≥нша форма навчально-п≥знавальноњ активност≥, - це, передус≥м, ≥нформац≥йна д≥¤льн≥сть особистост≥, .¤ка в≥дбуваЇтьс¤ без будь-¤ких перешкод.

 

Ћ≥тература

Tumms D., Booth S. Review of Telematics based Open and Distanse Learning. http://www.stir.ac.uk/schema/

ѕолат ≈.—. ƒистанционное обучение. ћ., ¬ладос, 1998.

Hare N., Kling R. Student`s Distress with a Web-based Distance Education Cource. CSI Working Paper. WP 00-01-31, March 30, 2000/

 

 

E-mail: natatv@kpi.kharkov.ua ©

»спользование данной информации допускаетс¤ только со ссылкой на источник и с разрешени¤ автора

Hosted by uCoz