√лавна¤   ѕубликации    ƒостижени¤    ƒоска объ¤влений  √остева¤ 

ќбразование и виртуальность - 2002. —борник научных трудов 6-й ћеждународной конференции ”краинской ассоциации дистанционного образовани¤. ѕод.общ.ред. ¬.ј.√ребенюка и ¬.¬. —еменца. - ’арьков-ялта: ”јƒќ, 2002. - —. 388-390.  

“естуванн¤ ¤к зас≥б контролю студент≥в в дистанц≥йному навчанн≥

“вердохлЇбова Ќ.™., –ибалко ќ.¬., ћолодих √.—.
Ќац≥ональний техн≥чний ун≥верситет "’арк≥вський пол≥техн≥чний ≥нститут",
’арк≥в, ”крањна 


E-mail: natatv@kpi.kharkov.ua , alena@kpi.kharkov.ua , molodich@ic.kharkov.ua  

Abstract
Some questions of electronic testing in distance learning are concerned in the article: its importance in checking students' knowledge, the main spheres of tests usage, testing possibilities in the virtual educational environment "Web-Class-KPI", special moments in criteria testings.

ќдним з найважлив≥ших компонент≥в навчальноњ д≥¤льност≥ Ї контроль. ѕ≥д контролем сл≥д розум≥ти, перш за все, контроль за правильн≥стю ≥ повнотою виконанн¤ операц≥й, ¤к≥ вход¤ть у склад д≥й.  онтроль забеспечуЇ зовн≥шн≥й зворотн≥й зв¤зок (контроль педагога) ≥ внутр≥шн≥й (самоконтроль студента).  онтроль направлений на отриманн¤ ≥нформац≥њ, ¤ку педагог анал≥зуЇ ≥ на основ≥ цього вносить необх≥дн≥ корективи в навчальний процес.

¬ дистанц≥йному навчанн≥ засоби контролю засвоЇних знань та засоб≥в п≥знавальноњ д≥¤льност≥, зд≥бностей, вм≥нь використовувати отриманн≥ знанн¤ на практиц≥ повинн≥ носити систематичний характер.  онтроль ≥ самоконтроль повинн≥ пронизувати весь дистанц≥йний курс з метою керуванн¤ навчальним процесом ≥ пост≥йного формуванн¤ у студента впевненост≥ у соб≥, своњх зд≥бност¤х, спроможност¤х та подальших дос¤гненн¤х. ÷е визначаЇ творчу спр¤мован≥сть, ¤ка повинна бути придатна контролю у навчанн≥ взагал≥ ≥ у дистанц≥йному навчанн≥ особливо, зг≥дно з його ц≥л¤ми.
¬ наш час спостер≥гаЇтьс¤ звищений ≥нтерес до проблеми комп'ютерного тестуванн¤ ¤к нового виду об'Їктивного контролю знань, вм≥нь та навичок студент≥в ≥ одного з засоб≥в звищенн¤ ¤кост≥ осв≥ти.

“естуванн¤ - (в≥д англ. досв≥д, проба) це зас≥б психолог≥чноњ д≥агностики, що використовуЇ стандартн≥ питанн¤ ≥ задач≥ (тести). “естуванн¤ дозвол¤Ї з певною ймов≥рн≥стю визначити на¤вн≥сть у студента необх≥дного р≥вн¤ навичок, ум≥нь, знань. якщо в≥дпов≥дь в≥рна, то можна зробити висновок, що р≥вень п≥дготовки студента вище складност≥ завданн¤, ≥ в≥н здатен вир≥шувати завданн¤ заданоњ складност≥, в ≥ншому випадку - н≥. ѕроцедура тестуванн¤ передбачаЇ анал≥з в≥дпов≥дей на посл≥довн≥сть тестових завдань певноњ складност≥.
≤снують три основн≥ сфери тестуванн¤:

* ќсв≥та - в зв'¤зку з зб≥льшенн¤м тривалост≥ навчанн¤ ≥ ускладненн¤ навчальних програм дл¤ контролю знань;

* ѕрофес≥йна п≥дготовка ≥ в≥дб≥р - в зв'¤зку ≥з зб≥льшенн¤м виробництва;

* ѕсихолог≥чне консультуванн¤ - в зв'¤зку з прискоренн¤м соц≥одинам≥них процес≥в та емоц≥йних новоутворень у дистанц≥йному навчанн≥.

“естуванн¤ дозвол¤Ї з в≥домою ймов≥рн≥стю визначити актуальний р≥вень розвитку у студента необх≥дних навичок, знань, вм≥нь та особист≥сних характеристик. 
ѕсихолог≥чн≥ тести, ¤к≥ досить часто використовуютьс¤ у дистанц≥йному навчанн≥ можна под≥лити на так≥ групи: тести дос¤гнень, критер≥альн≥ тести, проективн≥ тести та тести ≥нтелекта.
“ести дос¤гнень знаход¤ть застосуванн¤ в загальному ≥ тематичному контрол≥ у дистанц≥йному навчанн≥, де ≥х результати використовуютьс¤ не дл¤ визначенн¤ р≥вн¤ знань по тем≥, а дл¤ визначенн¤ того, на ¤ку оц≥нку претендуЇ студент. ÷ей метод вже досить довго використовуЇтьс¤ у дистанц≥йному навчанн≥ ≥ з'¤вились так≥ результати, коли студент дуже часто отримуЇ ту оц≥нку, на ¤ку за результатами тесту в≥н претендував (але тест ≥нтерпетуЇтьс¤ п≥сл¤ оц≥нюванн¤, дл¤ запоб≥ганн¤ п≥дсв≥домого тиску).

Ќа малюнку можна побачити сп≥вв≥дношенн¤ тестуванн¤, де син≥м кол≥ром позначен≥ результати тестуванн¤, ¤к≥ сп≥впали з поставленою оц≥нкою, а червоним - не сп≥впали. ÷е тестуванн¤ проводилос¤ на прот¤з≥ 4 рок≥в, ≥ на малюнку можна побачити загальн≥ результати вс≥х рок≥в.

 

 

¬≥ртуальне навчальне середовище "¬еб- лас-’ѕ≤" ¤вл¤Ї собою оболонку дл¤ проведенн¤ дистанц≥йного навчанн¤, в ¤к≥й вдало поЇднуютьс¤ вс≥ необх≥дн≥ можливост≥ дл¤ ефективного засвоЇнн¤ знань та њх перев≥рки. ќдн≥Їю з п≥дсистем оболонки Ї п≥дсистема "“естуванн¤", що Ї зручним засобом створенн¤ тест≥в дл¤ використанн¤ њх в дистанц≥йн≥й осв≥т≥ та ф≥ксац≥њ результат≥в тестувань, що були пройден≥ студентами.

¬ процес≥ тестуванн¤ питанн¤ ≥ в≥дпов≥д≥ перем≥шуютьс¤ випадковим чином та з бази даних на сервер≥ передаютьс¤ на компьютер користувача. ¬ результат≥, на сус≥дн≥х компьютерах, розташованих, наприклад, в одн≥й аудитор≥њ, мало ймов≥рна по¤ва однакових завдань, що виключаЇ можлив≥сть зписуванн¤. —тудентам пропонуЇтьс¤ дек≥лька вар≥ант≥в в≥дпов≥дей: т≥льки одна правильна в≥дпов≥дь, дек≥лька правильних в≥дпов≥дей, вв≥д в≥дпов≥д≥ у вигл¤д≥ тексту, виб≥р в≥рного граф≥чного вар≥анту. 

ќдн≥Їю з особливостей ц≥Їњ тестуючоњ п≥дсистеми Ї те, що з метою перев≥рки знань студент≥в ≥снуЇ можлив≥сть створенн¤ питань р≥зного типу: виб≥р в≥рноњ в≥дпов≥д≥, втановленн¤ в≥рноњ посл≥довност≥, встановленн¤ сп≥вв≥дношенн¤.

¬иб≥р в≥рноњ в≥дпов≥д≥ може розпод≥л¤тис¤ на питанн¤, де ≥снуЇ лише один в≥рний пункт, та питанн¤ з дек≥лькома в≥рними в≥дпов≥д¤ми. ѓх складн≥сть повинна в≥дпов≥дно в≥дображуватис¤ на к≥лькост≥ виставлених бал≥в студенту.

« педагог≥чноњ точки зору найб≥льш складним видом питань Ї встановленн¤ сп≥вв≥дношенн¤, де вимагаЇтьс¤ сп≥вв≥днести значенню по вертикал≥ в≥дпов≥дне по горизонтал≥. ¬≥рна в≥дпов≥дь на це комплексне питанн¤ повинна оц≥нюватис¤ максимальною к≥льк≥стю бал≥в.

ћожлив≥сть створювати в середовищ≥ "¬еб- ласс-’ѕ≤" тести з присвоЇнн¤м кожному питанню "–≥вн¤" дозвол¤Ї розташовувати њх за р≥внем складност≥, де трет≥й р≥вень найб≥льш складний. ÷е забезпечуЇ поступовий та диференц≥йований контроль знань студент≥в. 
ѕоказниками, що дозвол¤ть анал≥зувати ≥ оц≥нювати таке в≥дношенн¤, Ї:

- оц≥нка навчаЇмими соц≥альноњ значущост≥ предмету, ¤кий вивчаЇтьс¤;
- оц≥нка навчаЇмими рол≥ вивчаЇмоњ дисципл≥ни в його планах на майбутнЇ;
- достатн≥сть матер≥алу при його поданн≥, емоц≥йний комфорт/дискомфорт, ¤кий переживаЇтьс¤ навчаЇмим при наданн≥ йому т¤жкого завданн¤ або при виникненн≥ сумн≥в≥в;
- на¤вн≥сть/в≥дсутн≥сть вираженн¤ помилковоњ думки при виникненн≥ сумн≥в≥в;
- потреба в подоланн≥ звичних шаблон≥в репродуктивного в≥дтворенн¤ матер≥алу;
- потреба в використанн≥ ≥ позитивному перетворенн≥ власного досв≥ду п≥знавальноњ, а також творчоњ д≥¤льност≥.

“ести, що ор≥Їнтувалис¤ на критер≥й - один з засоб≥в психолог≥чноњ д≥агностики, при застосуванн≥ ¤кого враховують ступ≥нь виконанн¤ певних клас≥в задач - навчальних, профес≥йних, включених у майбутню д≥¤льн≥сть студента. ѓхнЇ призначенн¤ в тому, щоб встановити, ¤к≥ класи задач доступн≥ студенту. ” в≥дпов≥дност≥ з цим при розробц≥ тест≥в лог≥ко-психолог≥чного анал≥зу наражаютьс¤ т≥ задач≥, виконанн¤ ¤ких сто¤ть перед студентом в його д≥¤льност≥, в зм≥ст завдань включаютьс¤ т≥ пон¤тт¤ ≥ терм≥ни, ≥ в тих взаЇмозв'¤зках, що випливають з призначенн¤ тест≥в - прогнозуванн¤ виконанн¤ студентом певного класу задач. 

Ќайб≥льш розповсюджений зас≥б контролю в дистанц≥йному навчанн≥. ѕрограми дл¤ контролю можуть бути дек≥лькох вигл¤д≥в: контролююч≥, тренажерн≥ ≥ навчаюче-контролююч≥. ѕрограми дл¤ контролю складають, ¤к правило, з методики контрольних програмованих вправ. ¬≥дпов≥д≥ набираютьс¤ або цифрами, або в вигл¤д≥ формул, або ж за допомогою покажчика.  ожна програма дотримуЇтьс¤ високого ступен¤ об'Їктивност≥ контролю. “акож через комп'ютерну мережу можна вир≥шувати багато питаннь за допомогою листуванн¤. 

¬ дистанц≥йному навчанн≥ при критер≥альному тестуванн≥ ви¤вл¤Їтьс¤:
- к≥льк≥сть помилок в контрольних завданн¤х навчаЇмих при нев≥рному сприйманн≥ ц≥л≥сного ≥нформац≥йного образу;
- недол≥к самоконтролю ≥ самокорекц≥њ;
- усп≥шност≥ р≥шенн¤ навчаЇмими творчих завдань, ¤к≥ розроблен≥ на основ≥ знань причино - сл≥дчих зв'¤зк≥в р≥зноман≥тних ознак ≥ процес≥в, що характерн≥ дл¤ даного об'Їкту, а також його просторово-тимчасових в≥дношень;
- вм≥нн¤ в≥дф≥льтровуванн¤ завдань ≥з надм≥рною ≥нформац≥Їю про об'Їкт в ход≥ анал≥зу умов задач≥;
- спроможн≥сть самост≥йно шукати помилки.

 омпьютерне тестуванн¤, з одного боку, максимально актив≥зуЇ роботу студент≥в, дозвол¤Ї њм виконувати завданн¤ за ≥ндив≥дуальними планами, з ≥ншого боку, спрощуЇ завданн¤ викладача, залишаючи йому час на ≥ндив≥дуальну роботу з≥ студентами. 
–озширенн¤ област≥ застосуванн¤ тест≥в визначаЇтьс¤ наступними перевагами: швидк≥сть, великий об'Їм матер≥алу, швидке ви¤вленн¤ прогалин в знанн¤х. ѕовна реал≥зац≥¤ вс≥х позитивних стор≥н дос¤гаЇтьс¤ при використанн≥ електронних тестуючих програм.

 

 

E-mail: natatv@kpi.kharkov.ua ©

»спользование данной информации допускаетс¤ только со ссылкой на источник и с разрешени¤ автора

Hosted by uCoz