ƒе¤к≥ шл¤хи
актив≥зац≥њ емоц≥йноњ сфери студент≥в в
дистанц≥йному навчанн≥
“вердохлЇбова Ќатал¤ ™вген≥њвна
”крањна, 61002, ’арк≥в, вул. ‘рунзе, 21, тел. (0572) 400-613
ќск≥льки взаЇмод≥¤ елемент≥в процесу дистанц≥йного навчанн¤ Ї д≥¤льн≥стю
певного виду, а в сучасних умовах ≥нформац≥йного сусп≥льства з'¤вл¤Їтьс¤ необх≥дн≥сть
формуванн¤ творчоњ особистост≥, вс¤ система дистанц≥йного навчанн¤ приймаЇ
проблемно - д≥¤льн≥сний характер. Ќова парадигма, у тому числ≥ ≥ дистанц≥йне
навчанн¤, розгл¤даЇ процес навчанн¤ ¤к формуванн¤ готовност≥ до д≥¤льност≥,
тобто сприйн¤тт¤ - засвоЇнн¤ - присвоЇнн¤ - виробленн¤ особист≥сноњ ≥нформац≥њ,
спр¤мованоњ на д≥¤льн≥сть. ѕитанн¤ про характер вплив≥в позитивних ≥ негативних
емоц≥й на ц≥ процеси маЇ велике практичне значенн¤ дл¤ педагог≥чноњ практики
¤к в традиц≥йному, так ≥ дистанц≥йному навчанн≥. ≈моц≥йна сфера у цьому випадку
- база даних, ¤дро мотивац≥њ, п≥дтримка в д≥¤льност≥. ≈моц≥њ повинн≥ спонукати
до д≥¤льност≥. ѕри цьому можлив≥сть впливу через емоц≥йну сферу використовуЇтьс¤
на вс≥х етапах навчанн¤.
ўоб охопити весь спектр навчанн¤, необх≥дно максимально впроваджувати в нов≥
≥нформац≥йн≥ технолог≥њ таку систему передач≥ навчальноњ ≥нформац≥њ, ¤ка буде
забезпечувати активну д≥¤льн≥сть, будучи ц≥лком дуплексною (двосторонньою)
≥ волод≥ючи широким д≥апазоном в≥дтворенн¤ ≥ перетворювачами, що дозвол¤ють
переживати емоц≥йний п≥дйом при засвоЇнн≥ високоточних знань. “ака мережа
повинна поЇднувати в д≥¤льност≥ мотивац≥ю, викладанн¤, навчанн¤, необх≥дну
суму ≥нформац≥њ ≥ правила постановки завданн¤ з метою не т≥льки формуванн¤
навичок д≥¤льност≥, але й особист≥сних њњ ≥нструмент≥в, що могли б бути перенесен≥
в аналог≥чн≥, ≥ не т≥льки, реальн≥ ситуац≥њ.
¬≥домо, що студенти в≥дчувають внутр≥шн≥й оп≥р при необх≥дност≥ працювати
за п≥дручником ≥ взагал≥ опираютьс¤ слову "треба". ÷е одна з психоф≥з≥олог≥чних
законом≥рностей сприйн¤тт¤ ≥нформац≥њ, ¤ка пол¤гаЇ в тому, що майже будь-¤к≥й
людин≥ властивий внутр≥шн≥й оп≥р. ¬≥н ≥снуЇ об'Їктивно незалежно в≥д людини
≥ пов'¤заний з њњ емоц≥йною сферою ≥ настроЇм. ѕереживанн¤ студентом свого
ставленн¤ до навчанн¤ ≥ до самого себе у форм≥ задоволенн¤ радост≥, або навпаки,
незадоволенн¤ складаЇ сферу його емоц≥й (позитивних чи негативних).
¬ дистанц≥йному навчанн≥ необх≥дно створювати п≥дх≥д, заснований на сп≥вроб≥тництв≥,
а не на авторитаризм≥, побудованому на командах, наказах, ≥мператив≥. јдже
поради ≥ рекомендац≥њ спри¤ють розвитку п≥знавальноњ д≥¤льност≥ б≥льше, чим
обов'¤зков≥ завданн¤ з≥ строгим ≥ неухильним контролем њхнього виконанн¤.
ѕ≥дх≥д: "хоче - може - повинен" спрацьовуЇ краще, н≥ж "повинен - може - хоче".
÷е забезпечуЇ емоц≥йний фактор, ¤кий присутн≥й у процес≥ навчанн¤. ≈моц≥њ
- це стимул до д≥¤льност≥, а д≥¤льн≥сть - це активн≥сть, ¤ка спонукована мотивами
≥ направл¤Їтьс¤ метою. Ќеобх≥дно вибрати оптимальну м≥ру керуванн¤ навчанн¤м,
витримавши при цьому сп≥вв≥дношенн¤: б≥льша м≥ра керуванн¤ - нижче р≥вень
самост≥йност≥ в д≥¤льност≥ тих, ¤ких навчають, менша м≥ра керуванн¤ - вище
р≥вень самост≥йност≥.
“аким чином, при орган≥зац≥њ навчальноњ д≥¤льност≥ в дистанц≥йному навчанн≥
дуже важливо викликати ≥ п≥дтримувати ≥нтерес до виконуваноњ роботи, створювати
в≥дпов≥дний емоц≥йний кл≥мат - це необх≥дна умова усп≥шност≥ навчанн¤.
ќдним з д≥Ївих прийом≥в стимулюванн¤ ≥нтересу до навчанн¤ Ї створенн¤ ситуац≥њ
усп≥ху у студент≥в, ¤к≥ зазнають певних труднощ≥в у навчальному процес≥. ¬≥домо,
що без приЇмних хвилювань та радощ≥в неможливо розраховувати на подальш≥ усп≥хи
в навчанн≥. “ому викладачам сл≥д так п≥дбирати матер≥ал, щоб студенти отримали
на в≥дпов≥дному етап≥ доступне дл¤ них завданн¤, що дало б њм впевненост≥
в соб≥. ¬ажливу роль в створенн≥ ситуац≥њ усп≥ху в≥д≥граЇ забезпеченн¤ спри¤тливоњ
емоц≥йноњ атмосфери в ход≥ виконанн¤ навчальних завдань.
¬ процес≥ дистанц≥йного навчанн¤ опора робитьс¤, в основному, на вербальн≥
форми. ¬икладачу необх≥дно пам'¤тати, що слово, ¤ке несе ≥нформац≥ю, Ї найважлив≥шим
елементом у процес≥ навчанн¤ ≥ впливаЇ лише тод≥, коли несе в соб≥ впевнен≥сть
≥ наповнене емоц≥¤ми учн¤. —лово - найдужчий вплив, але воно повинно бути
оформленим. ≈фективним засобом встановленн¤ психолог≥чного контакту з≥ слухачами
може служити зверненн¤ викладача до власних думок ≥ переживань. јдже в ньому
учн≥ бачать сьогодн≥ не т≥льки джерело ≥нформац≥њ, а ориг≥нальну особист≥сть
≥з самост≥йними судженн¤ми щодо тих або ≥нших под≥й. ” мистецтв≥ слова наступила
нова пора. ¬оно зв≥льн¤Їтьс¤ в≥д формал≥зму, сумовитого штампу ≥ перестраховки.
«вичайно, у цьому випадку потр≥бно б≥льше попередньоњ роботи: потр≥бно розробити
систему питань, що приведуть учн≥в до потр≥бноњ емоц≥йноњ напруги ≥ до наступних
правильних висновк≥в. ¬ дистанц≥йному навчанн≥ ≥снують засоби словесноњ актив≥зац≥њ
емоц≥й: проблемн≥ питанн¤, пошук ≥дењ "зн¤тт¤" виникаючих розб≥жностей, висуванн¤
нових ≥дей, визначенн¤ законом≥рностей ≥ њхнЇ обірунтуванн¤, прийн¤тт¤ р≥шень
≥ розробка схеми д≥й, складанн¤ плану ≥ пошук способу р≥шенн¤ задач, перев≥рка
≥стинност≥ отриманого результату та ≥н.
ѕроцес дистанц≥йного навчанн¤ повинен припускати оволод≥нн¤ студентами системою
знань вм≥нь ≥ навичок, досв≥дом творчоњ д≥¤льност≥, досв≥дом емоц≥йно - ц≥нн≥сного
ставленн¤ до навколишнього св≥ту та себе, гуманних в≥дносин.