Засоби
активізації мотивації студентів в
дистанційному навчанні
Твердохлєбова Н.Є.
В будь-якому процесі навчання умовою ефективності служить мотивація до діяльності,
причому вид діяльності забезпечує спеціальна мотивація. Одним з аспектів, що
відрізняє дистанційне навчання від традиційного, є те, що студент організує
і формує свою діяльність самостійно, не маючи ніякого зразка для виконання завдань
і звертається до тьютора в разі потреби, коли необхідна допомога. Задача тьютора
- розвити мотив самостійної діяльності студента, щоб він працював самостійно
не під впливом тиску, а в результаті внутрішнього спонукання. Внутрішній мотив,
як відомо, народжується, якщо в людині викликані інтерес або потреба в чомусь.
Для підвищення рівня внутрішньої мотивації навчальної діяльності студентів тьютору
необхідно сприяти зміні їхніх суб'єктивних уявлень про причини можливих невдач,
щоб різні причинні зміни замінити тільки одним - недостатністю власних зусиль.
Основними мотивами діяльності є пізнавальний та професійний. При дистанційному
навчанні, крім цих мотивів, у студентів обов'язково присутній мотив розвитку
і вдосконалення, який в значній мірі залежить від підготовки інформації та змісту
діяльності. При цьому багатство форм організації та засобів представлення навчальної
інформації, сприяє набуттю навичок варіантної діяльності, що може активізувати
слабкі мотиви і тим самим сформувати комплексний полімотив, який позитивно впливає
на динаміку самостійної роботи в цілому.
Не можна забувати про організацію ділових ігор, які звищують інтерес і увагу
до навчального матеріалу. Викликати у студента позитивну мотивацію до розвитку
творчості можна підвищенням активності та ініціативності учнів через зацікавленість
сприйняття та засвоєння теоретичних знань і практичних вмінь та навичок нестандартно
мислити.
Однією з вимог до стимулювання мотивації є представлення учням загальної характеристики
інформаційного простору теми, що спочатку є для нього незнайомим. З метою забезпечення
цілісності і максимального сприйняття навчальної інформації бажано дати системно-структурну
схему майбутньої інформації з виділенням основних понять. Тоді в мисленні студентів
закладається базове ядро, яке потім здобуває необхідні властивості, якості,
а також операційний апарат діяльності. Бажано, щоб усі ці етапи пізнавальної
діяльності учнів супроводжувалися контролем як самостійним, так і опосередкованим.
Можна виділити наступні форми контролю в дистанційному навчанні: тексти, відкриті
питання, завдання до конструювання й ін. Вони повинні передбачати творче осмислення,
а не просте повторення навчального матеріалу.
Дистанційне навчання припускає більш високу активність, самомотивацію і самоконтроль,
що значно відрізняє дистанційну освіту від очної, де такого посилення мотивації
не спостерігається. Мотив є джерелом діяльності і виконує функцію спонукання
і змістоутворення [1]. При дистанційному навчанні неприйнятна слабо мотивована
діяльність, тому що основною задачею є самовдосконалення в суб'єктивному розумінні
студента, а це вже служить спонукальним мотивом діяльності.
Література
1. Дусавицький А.К. Мотиви навчальної діяльності студентів. Харків, 1987