Главная   Публикации    Достижения    Доска объявлений  Гостевая 

Матеріали 3-ї міжн. міждисциплінарної науково-практичної конференції „Сучасні проблеми науки та освіти”.- Ужгород: 2002.  

Засоби активізації мотивації студентів в дистанційному навчанні

Твердохлєбова Н.Є.

В будь-якому процесі навчання умовою ефективності служить мотивація до діяльності, причому вид діяльності забезпечує спеціальна мотивація. Одним з аспектів, що відрізняє дистанційне навчання від традиційного, є те, що студент організує і формує свою діяльність самостійно, не маючи ніякого зразка для виконання завдань і звертається до тьютора в разі потреби, коли необхідна допомога. Задача тьютора - розвити мотив самостійної діяльності студента, щоб він працював самостійно не під впливом тиску, а в результаті внутрішнього спонукання. Внутрішній мотив, як відомо, народжується, якщо в людині викликані інтерес або потреба в чомусь. Для підвищення рівня внутрішньої мотивації навчальної діяльності студентів тьютору необхідно сприяти зміні їхніх суб'єктивних уявлень про причини можливих невдач, щоб різні причинні зміни замінити тільки одним - недостатністю власних зусиль.

Основними мотивами діяльності є пізнавальний та професійний. При дистанційному навчанні, крім цих мотивів, у студентів обов'язково присутній мотив розвитку і вдосконалення, який в значній мірі залежить від підготовки інформації та змісту діяльності. При цьому багатство форм організації та засобів представлення навчальної інформації, сприяє набуттю навичок варіантної діяльності, що може активізувати слабкі мотиви і тим самим сформувати комплексний полімотив, який позитивно впливає на динаміку самостійної роботи в цілому.

Не можна забувати про організацію ділових ігор, які звищують інтерес і увагу до навчального матеріалу. Викликати у студента позитивну мотивацію до розвитку творчості можна підвищенням активності та ініціативності учнів через зацікавленість сприйняття та засвоєння теоретичних знань і практичних вмінь та навичок нестандартно мислити.

Однією з вимог до стимулювання мотивації є представлення учням загальної характеристики інформаційного простору теми, що спочатку є для нього незнайомим. З метою забезпечення цілісності і максимального сприйняття навчальної інформації бажано дати системно-структурну схему майбутньої інформації з виділенням основних понять. Тоді в мисленні студентів закладається базове ядро, яке потім здобуває необхідні властивості, якості, а також операційний апарат діяльності. Бажано, щоб усі ці етапи пізнавальної діяльності учнів супроводжувалися контролем як самостійним, так і опосередкованим. Можна виділити наступні форми контролю в дистанційному навчанні: тексти, відкриті питання, завдання до конструювання й ін. Вони повинні передбачати творче осмислення, а не просте повторення навчального матеріалу.

Дистанційне навчання припускає більш високу активність, самомотивацію і самоконтроль, що значно відрізняє дистанційну освіту від очної, де такого посилення мотивації не спостерігається. Мотив є джерелом діяльності і виконує функцію спонукання і змістоутворення [1]. При дистанційному навчанні неприйнятна слабо мотивована діяльність, тому що основною задачею є самовдосконалення в суб'єктивному розумінні студента, а це вже служить спонукальним мотивом діяльності.

Література

1. Дусавицький А.К. Мотиви навчальної діяльності студентів. Харків, 1987

 

E-mail: natatv@kpi.kharkov.ua ©

Использование данной информации допускается только со ссылкой на источник и с разрешения автора

Hosted by uCoz