√лавна¤   ѕубликации    ƒостижени¤    ƒоска объ¤влений  √остева¤ 

ћатер≥али м≥жнародноњ м≥ждисципл≥нарноњ науково-практичноњ конференц≥њ Д—учасн≥ проблеми науки та осв≥тиФ.- ерч: 2001-„.2, с. 178-179

ƒе¤к≥ аспекти розвитку ≥ орган≥зац≥њ дистанц≥йного навчанн¤

“вердохлЇбова Ќ.™.

Ќа сучасному етап≥ розвитку осв≥ти дистанц≥йне навчанн¤ набуваЇ все б≥льшого значенн¤ серед педагог≥чних технолог≥й. ÷е вит≥каЇ з наступних передумов: гнучк≥сть у вибор≥ м≥сц¤ ≥ часу навчанн¤; можлив≥сть навчатис¤ без в≥дриву в≥д основноњ д≥¤льност≥; доступн≥сть дл¤ тих, хто живе у в≥ддалених м≥сцевост¤х; свобода вибору навчального закладу; свобода вибору дисципл≥н дл¤ навчанн¤.

√оловною особлив≥стю дистанц≥йного навчанн¤ Ї його практична направлен≥сть. Ќавчаючись дистанц≥йно ≥ виконуючи своњ функц≥ональн≥ обов'¤зки на робочому м≥сц≥, спец≥ал≥ст ор≥ЇнтуЇтьс¤ на отриманн¤ тих знань ≥ вм≥нь, ¤к≥ йому в найб≥льшому ступен≥ будуть необх≥дн≥ в практичн≥й д≥¤льност≥.  р≥м того, навчанн¤ за даною формою передбачаЇ р≥вноправний д≥алог м≥ж навчаЇмим та педагогом. “ому, ефективн≥сть в≥д дистанц≥йного навчанн¤ виражаЇтьс¤:

  • в прискоренн≥ ≥нновац≥йних процес≥в за рахунок впровадженн¤ в практику передових педагог≥чних технолог≥й, заснованих на сучасних знанн¤х та досв≥д≥, ¤кий отримуЇ кожний конкретний навчаЇмий в процес≥ навчанн¤ ;

  • в покращенн≥ соц≥ально- психолог≥чного кл≥мату в груп≥ за рахунок ефекту, ¤кий отримуЇтьс¤ при дос¤гненн≥ балансу м≥ж кер≥вником ≥ навчаЇмими;

  • в економ≥њ ф≥нансових, матер≥альних, трудових та ≥нновац≥йних ресурс≥в [1].

ƒистанц≥йне навчанн¤ не заперечуЇ фундаментального принципу дидактики - "людина навчаЇ людину", але зм≥нюЇ його реал≥зац≥ю засобом розширенн¤ можливостей отриманн¤ ≥нформац≥њ за умовою, що т'ютор зазначить, де знаход¤тьс¤ джерела ≥нформац≥њ ≥ ¤к њх треба використовувати в певних ситуац≥¤х. ÷е називаЇтьс¤ нав≥гац≥¤.

—истема дистанц≥йного навчанн¤ маЇ своњ аспекти:

  • проблему нав≥гац≥њ зм≥стовно - тематичного зм≥сту (¤ку навчальну ≥нформац≥ю треба використати дл¤ засвоЇнн¤ даноњ теми, де ≥ ¤к њњ знайти);

  • проблему нав≥гац≥њ телекомун≥кац≥йного зм≥сту (за допомогою ¤ких процедур ≥ ¤ким чином можна "п≥дключитись" до матер≥алу теми) [2].

ќрган≥зац≥¤ дистанц≥йного навчанн¤ пов'¤зана з короткочасними установочними зан¤тт¤ми, ¤к≥ проводить викладач - т'ютор в аудитор≥њ, ≥ з самост≥йною роботою навчаЇмого, ¤кий користуЇтьс¤ в≥дпов≥дною л≥тературою, печатними та електронними метод≥чними пос≥бниками. ƒл¤ орган≥зац≥њ дистанц≥йного навчанн¤ в конкретному навчальному заклад≥ необх≥дно скласти навчальну програму дистанц≥йного навчанн¤ та вказати, де навчаЇмий може знайти той чи ≥нший матер≥ал в конкретному навчальному заклад≥. Ќа тепер≥шньому етап≥ кожен навчальний заклад формуЇ св≥й ≥нформац≥йний прост≥р ≥ не завжди знаЇ, що зроблено в ≥ншому заклад≥. “ому треба скласти список навчальних заклад≥в мереж≥ на сайт≥ кожного навчального закладу . ÷е надасть можлив≥сть викладачам ≥ студентам швидко знаходити необх≥дний навчальний матер≥ал.

Ќе менше значенн¤ в систем≥ дистанц≥йного навчанн¤ маЇ використанн¤ ун≥версальних ≥нформац≥йних технолог≥й ≥ засоб≥в ≥нформатики: текстових ≥ граф≥чних редактор≥в, електронних таблиць, засоб≥в управл≥нн¤ базами даних, г≥пертекст≥в, експертних систем тощо.

ќрган≥зац≥¤ ≥ процес дистанц≥йного навчанн¤ може включати наступн≥ тижнев≥ кроки:

  1. –озм≥щенн¤ навчальних матер≥ал≥в на сервер≥ або розсилка њх по ≈-mail;

  2. –еЇструванн¤ бажаючих вивчати в≥дпов≥дний курс.

  3. ѕередача матер≥ал≥в навчальн≥й груп≥, роздача матер≥ал≥в навчаЇмим.

  4. —амост≥йна п≥дготовка. ѕередача т'ютору через електронну пошту р≥шень завдань або в≥дпов≥дей на контрольн≥ питанн¤;

  5. ѕередача т'ютором по електронн≥й пошт≥ в≥дпов≥дей на питанн¤, ¤к≥ виникають у навчаЇмих в процес≥ навчанн¤. –озм≥щенн¤ в≥дпов≥дей на найб≥льш часто зустр≥чаЇм≥ питанн¤ на сервер≥;

  6. «ан¤тт¤ групи за отриманими матер≥алами п≥д кер≥вництвом т'ютора, питанн¤ до викладача через мережу, обговоренн¤ теми (чат).

ƒл¤ орган≥зац≥њ систем дистанц≥йного навчанн¤ необх≥дно враховувати специф≥ку психолого - педагог≥чного фактору сп≥лкуванн¤ в мереж≥ ¤к особливого виду комун≥кац≥њ. “реба мати на уваз≥, що найефективн≥шими Ї форми дистанц≥йного навчанн¤, ¤к≥ зор≥Їнтован≥ на б≥льш розвинут≥ компоненти самоосв≥ти: мережев≥ ол≥мп≥ади, конкурси, мережев≥ спецкурси, конференц≥њ. Ќа сучасному етап≥ необх≥дно проводити досл≥дженн¤ ≥ практичну апробац≥ю р≥зних форм дистанц≥йного навчанн¤. Ќедостатн≥й досв≥д використанн¤ дистанц≥йного навчанн¤ не дозвол¤Ї проводити глибок≥ узагальненн¤ про його масове рац≥ональне застосуванн¤ в р≥зних системах навчанн¤.

Ћ≥тература:

1. ƒистанц≥йне навчанн¤: умови застосуванн¤. ƒистанц≥йний курс за редакц≥Їю ¬.ћ. ухаренка, ’арк≥в Ќ“” "’ѕ≤" 2001. 2. ∆-л "ƒистанционное образование" 2/99.

 

E-mail: natatv@kpi.kharkov.ua ©

»спользование данной информации допускаетс¤ только со ссылкой на источник и с разрешени¤ автора

Hosted by uCoz