ƒе¤к≥ аспекти розвитку
≥ орган≥зац≥њ дистанц≥йного навчанн¤
“вердохлЇбова Ќ.™.
Ќа сучасному етап≥ розвитку осв≥ти дистанц≥йне навчанн¤ набуваЇ все б≥льшого
значенн¤ серед педагог≥чних технолог≥й. ÷е вит≥каЇ з наступних передумов: гнучк≥сть
у вибор≥ м≥сц¤ ≥ часу навчанн¤; можлив≥сть навчатис¤ без в≥дриву в≥д основноњ
д≥¤льност≥; доступн≥сть дл¤ тих, хто живе у в≥ддалених м≥сцевост¤х; свобода
вибору навчального закладу; свобода вибору дисципл≥н дл¤ навчанн¤.
√оловною особлив≥стю дистанц≥йного навчанн¤ Ї його практична направлен≥сть.
Ќавчаючись дистанц≥йно ≥ виконуючи своњ функц≥ональн≥ обов'¤зки на робочому
м≥сц≥, спец≥ал≥ст ор≥ЇнтуЇтьс¤ на отриманн¤ тих знань ≥ вм≥нь, ¤к≥ йому в найб≥льшому
ступен≥ будуть необх≥дн≥ в практичн≥й д≥¤льност≥. р≥м того, навчанн¤ за даною
формою передбачаЇ р≥вноправний д≥алог м≥ж навчаЇмим та педагогом. “ому, ефективн≥сть
в≥д дистанц≥йного навчанн¤ виражаЇтьс¤:
-
в прискоренн≥ ≥нновац≥йних процес≥в за рахунок впровадженн¤ в практику передових
педагог≥чних технолог≥й, заснованих на сучасних знанн¤х та досв≥д≥, ¤кий отримуЇ
кожний конкретний навчаЇмий в процес≥ навчанн¤ ;
-
в покращенн≥ соц≥ально- психолог≥чного кл≥мату в груп≥ за рахунок ефекту,
¤кий отримуЇтьс¤ при дос¤гненн≥ балансу м≥ж кер≥вником ≥ навчаЇмими;
-
в економ≥њ ф≥нансових, матер≥альних, трудових та ≥нновац≥йних ресурс≥в [1].
ƒистанц≥йне навчанн¤ не заперечуЇ фундаментального принципу дидактики - "людина
навчаЇ людину", але зм≥нюЇ його реал≥зац≥ю засобом розширенн¤ можливостей отриманн¤
≥нформац≥њ за умовою, що т'ютор зазначить, де знаход¤тьс¤ джерела ≥нформац≥њ
≥ ¤к њх треба використовувати в певних ситуац≥¤х. ÷е називаЇтьс¤ нав≥гац≥¤.
—истема дистанц≥йного навчанн¤ маЇ своњ аспекти:
-
проблему нав≥гац≥њ зм≥стовно - тематичного зм≥сту (¤ку навчальну ≥нформац≥ю
треба використати дл¤ засвоЇнн¤ даноњ теми, де ≥ ¤к њњ знайти);
-
проблему нав≥гац≥њ телекомун≥кац≥йного зм≥сту (за допомогою ¤ких процедур
≥ ¤ким чином можна "п≥дключитись" до матер≥алу теми) [2].
ќрган≥зац≥¤ дистанц≥йного навчанн¤ пов'¤зана з короткочасними установочними
зан¤тт¤ми, ¤к≥ проводить викладач - т'ютор в аудитор≥њ, ≥ з самост≥йною роботою
навчаЇмого, ¤кий користуЇтьс¤ в≥дпов≥дною л≥тературою, печатними та електронними
метод≥чними пос≥бниками. ƒл¤ орган≥зац≥њ дистанц≥йного навчанн¤ в конкретному
навчальному заклад≥ необх≥дно скласти навчальну програму дистанц≥йного навчанн¤
та вказати, де навчаЇмий може знайти той чи ≥нший матер≥ал в конкретному навчальному
заклад≥. Ќа тепер≥шньому етап≥ кожен навчальний заклад формуЇ св≥й ≥нформац≥йний
прост≥р ≥ не завжди знаЇ, що зроблено в ≥ншому заклад≥. “ому треба скласти список
навчальних заклад≥в мереж≥ на сайт≥ кожного навчального закладу . ÷е надасть
можлив≥сть викладачам ≥ студентам швидко знаходити необх≥дний навчальний матер≥ал.
Ќе менше значенн¤ в систем≥ дистанц≥йного навчанн¤ маЇ використанн¤ ун≥версальних
≥нформац≥йних технолог≥й ≥ засоб≥в ≥нформатики: текстових ≥ граф≥чних редактор≥в,
електронних таблиць, засоб≥в управл≥нн¤ базами даних, г≥пертекст≥в, експертних
систем тощо.
ќрган≥зац≥¤ ≥ процес дистанц≥йного навчанн¤ може включати наступн≥ тижнев≥
кроки:
-
–озм≥щенн¤ навчальних матер≥ал≥в на сервер≥ або розсилка њх по ≈-mail;
-
–еЇструванн¤ бажаючих вивчати в≥дпов≥дний курс.
-
ѕередача матер≥ал≥в навчальн≥й груп≥, роздача матер≥ал≥в навчаЇмим.
-
—амост≥йна п≥дготовка. ѕередача т'ютору через електронну пошту р≥шень завдань
або в≥дпов≥дей на контрольн≥ питанн¤;
-
ѕередача т'ютором по електронн≥й пошт≥ в≥дпов≥дей на питанн¤, ¤к≥ виникають
у навчаЇмих в процес≥ навчанн¤. –озм≥щенн¤ в≥дпов≥дей на найб≥льш часто зустр≥чаЇм≥
питанн¤ на сервер≥;
-
«ан¤тт¤ групи за отриманими матер≥алами п≥д кер≥вництвом т'ютора, питанн¤
до викладача через мережу, обговоренн¤ теми (чат).
ƒл¤ орган≥зац≥њ систем дистанц≥йного навчанн¤ необх≥дно враховувати специф≥ку
психолого - педагог≥чного фактору сп≥лкуванн¤ в мереж≥ ¤к особливого виду комун≥кац≥њ.
“реба мати на уваз≥, що найефективн≥шими Ї форми дистанц≥йного навчанн¤, ¤к≥
зор≥Їнтован≥ на б≥льш розвинут≥ компоненти самоосв≥ти: мережев≥ ол≥мп≥ади, конкурси,
мережев≥ спецкурси, конференц≥њ. Ќа сучасному етап≥ необх≥дно проводити досл≥дженн¤
≥ практичну апробац≥ю р≥зних форм дистанц≥йного навчанн¤. Ќедостатн≥й досв≥д
використанн¤ дистанц≥йного навчанн¤ не дозвол¤Ї проводити глибок≥ узагальненн¤
про його масове рац≥ональне застосуванн¤ в р≥зних системах навчанн¤.
Ћ≥тература:
1. ƒистанц≥йне навчанн¤: умови застосуванн¤. ƒистанц≥йний курс за редакц≥Їю
¬.ћ. ухаренка, ’арк≥в Ќ“” "’ѕ≤" 2001. 2. ∆-л "ƒистанционное образование" 2/99.