√лавна¤   ѕубликации    ƒостижени¤    ƒоска объ¤влений  √остева¤ 

ћатер≥али IV ¬сеукр. конференц≥њ молодих науковц≥в ≤“ќЌ“-2004: „еркаси: „Ќ”, 2004.-с. 43-44

 ‘орми представленн¤ навчального матер≥алу в дистанц≥йному курс≥

Ќ.™. “вердохлЇбова

як≥сна осв≥та сьогодн≥ можлива за умови максимального використанн¤ ≥ндив≥дуальних творчих можливостей людини, ви¤вленн¤ ≥ розвитку њњ зд≥бностей до самоосв≥ти ≥ самонавчанн¤ ¤к основноњ ц≥нн≥сноњ установки в умовах безперервноњ осв≥ти. “ому зараз пор¤д ≥з традиц≥йними формами ≥ методами навчанн¤ все б≥льшого значенн¤ набуваЇ впровадженн¤ в осв≥тн≥й процес нових форм на баз≥ сучасних ≥нструментальних ≥ комун≥кац≥йних засоб≥в ≥ технолог≥й, зокрема дистанц≥йного навчанн¤.

–≥зноман≥тт¤ форм представленн¤ матер≥алу в сполученн≥ з електронними засобами - в≥дм≥нна риса дистанц≥йного навчанн¤. ƒл¤ ефективноњ подач≥ навчального матер≥алу в систем≥ дистанц≥йного навчанн¤ на перший план виход¤ть питанн¤ структуруванн¤ матер≥алу, в≥зуального сприйн¤тт¤, дизайну, зручност≥ нав≥гац≥њ, на¤вност≥ системи д≥ючих посилань тощо.

√оловна в≥дм≥нн≥сть дистанц≥йного навчанн¤ - ор≥Їнтац≥¤ на самост≥йне вивченн¤ матер≥алу. —амост≥йн≥сть засвоЇнн¤ навчального предмету - зас≥б розвитку творчих ум≥нь дистанц≥йного студента. “ому навчальний матер≥ал, ¤кий застосовуЇтьс¤ в дистанц≥йному курс≥, повинен бути самодостатн≥м. ƒл¤ того, щоб дистанц≥йний студент по-справжньому зануривс¤ в роботу, потр≥бно, щоб задач≥, ¤к≥ ставл¤тьс¤ перед ним у ход≥ навчальноњ д≥¤льност≥, були не т≥льки зрозум≥лими дл¤ нього, але й придбали особист≥сну значим≥сть ≥ таким чином знайшли позитивний в≥дгук в його переживанн¤х.

¬≥домо, що дл¤ виникненн¤ позитивних емоц≥й необх≥дний визначений ступ≥нь розб≥жност≥ м≥ж на¤вним досв≥дом людини ≥ тим, з чим вона у даний момент з≥штовхуЇтьс¤ (подразник), тобто де¤кий "оптимум розб≥жност≥" (новизни, незвичайност≥, нев≥дпов≥дност≥ тощо). “ак, ¤кщо, наприклад, навчальна ситуац≥¤ не в≥др≥зн¤Їтьс¤ в≥д попередн≥х, то вона оц≥нюЇтьс¤ ¤к нец≥кава; ¤кщо ж вона в≥др≥зн¤Їтьс¤ занадто сильно, то може показатис¤ неприЇмною, драт≥вною ≥ т.д. 

Ќаведемо де¤к≥ методичн≥ рекомендац≥њ щодо подач≥ тексту дл¤ прит¤гненн¤ уваги до важливоњ ≥нформац≥њ ≥ п≥дсиленн¤ мотивац≥њ вченн¤ в дистанц≥йному курс≥:

* текст повинен бути коротким, компактним, виразним та ц≥кавим, ≥м≥тувати обговоренн¤;
* дл¤ п≥дтримки зац≥кавленост≥ студент≥в матер≥ал кожного етапу навчанн¤ повинен нести окрем≥ в≥домост≥ щодо ≥нформац≥њ з нового матер≥алу;
* заголовки повинн≥ м≥стити не б≥льше 3-5 сл≥в;
* р≥вень складност≥ викладанн¤ ≥нформац≥њ повинен в≥дпов≥дати р≥вню п≥дготовки студент≥в або бути трохи завищеним;
* треба вид≥л¤ти ключов≥ слова ≥ фрази у текст≥, акцентувати на них увагу тих, хто навчаЇтьс¤;
* бажано вид≥л¤ти альтернативним кольором важлив≥ блоки ≥нформац≥њ тощо.

—л≥д обов'¤зково зазначити, що вс≥ фрагменти дистанц≥йного курсу, тобто викладенн¤ теоретичного матер≥алу, розв'¤занн¤ завдань ≥ практична самост≥йна д≥¤льн≥сть, проведенн¤ лабораторних, практичних роб≥т можуть бути вар≥ативними. Ќав≥ть у склад≥ одного курсу можна скласти певну класиф≥кац≥ю методик проведенн¤ кожного фрагменту. “ут можна зустр≥ти структуруванн¤, моделюванн¤, застосуванн¤ допом≥жних програмних засоб≥в тощо. јле тим ц≥кав≥ше дл¤ викладача ≥ студент≥в буде проходити навчальний процес, ¤кщо вони будуть мати змогу не т≥льки випробувати р≥зн≥ можливост≥ у робот≥ з ≥нформац≥Їю, але й вибирати дл¤ себе, дл¤ своЇњ особистоњ д≥¤льност≥ найб≥льш ц≥кавий ≥ ефективний з њхньоњ точки зору зас≥б. “им самим п≥дтверджуЇтьс¤ вар≥ативна властив≥сть побудови ≥ проведенн¤ дистанц≥йного курсу спри¤ти формуванню свободи вибору стратег≥њ навчальноњ д≥¤льност≥ ¤к особист≥сного мотивованого процесу.

ѕредставленн¤ ≥нформац≥њ або форма поданн¤ у дистанц≥йному навчальному процес≥ маЇ суттЇве значенн¤. ¬она стимулюЇ студента на виконанн¤ навчальних д≥й ≥ дос¤гненн¤ певних результат≥в, тобто формуЇ програму д≥й. ¬икористаний текст, засоби його орган≥зац≥њ - систематизац≥¤, звуженн¤ або поширенн¤ повинн≥ мати ц≥льове призначенн¤ ≥ обов'¤зково забезпечувати дос¤гненн¤ мети ¤к у переробц≥ ≥ присвоЇнн≥ наданоњ ≥нформац≥њ, так ≥ у формуванн≥ особист≥сних рис користувача - творчого мисленн¤, зд≥бност≥ до самост≥йноњ д≥¤льност≥ ¤к форми ≥ профес≥йноњ д≥¤льност≥ ¤к зм≥сту.  ожний зас≥б, використаний у п≥дготовц≥ зм≥сту, в тому числ≥ под≥ленн¤ на смислов≥ одиниц≥, застосуванн¤ вар≥ант≥в шрифту, кольору, ауд≥о та в≥деофрагмент≥в, повинен б≥ти доц≥льним ≥ не ≥снувати окремо, а зм≥стовно поЇднуватис¤ з ≥ншими засобами тексту. 

 еруванн¤ процесом поданн¤ ≥ обробки ≥нформац≥њ - необх≥дн≥ ≥нструментальн≥ складов≥ навчального процесу. јле оск≥льки у дистанц≥йному курс≥ може бути в≥льний виб≥р навчальноњ траЇктор≥њ, до цього процесу звичайно може п≥дключатис¤ тьютор.

»спользование данной информации допускаетс¤ только со ссылкой на источник и с разрешени¤ автора

Hosted by uCoz